Zet je masker af: de huisverkoop en het engagementonderzoek van medewerkers

In totaal heb ik 2 huizen. Een in Leiden, een in Uitgeest. Beide verkoop ik, zodat ik een droomhuis in Reeuwijk kan kopen en een hypotheekloos leven kan leiden. Heerlijk!

De verkoop zelf doen mijn makelaars. Daar bemoei ik me met alle vertrouwen niet mee. Alleen de voorbereidingen vergden wel veel werk en moeite: lijsten invullen, documenten uploaden, afspraken maken met stylisten en fotografen enzovoort. Als je me een beetje kent, dan weet je misschien dat ik niet de meest geduldige persoon ben op aarde. Dit is nog niet het ergst. Het ergst gebeurde toen de stylist kwam voor mijn huis in Uitgeest. Zij zou advies geven, zodat wij dit huis verkoopklaar konden maken: wat moeten we opruimen, welke meubels waar moeten staan, en dergelijke. Als je ooit een huis hebt verkocht, dan weet je waar ik het over heb.

Op de dag van de afspraak werd er in de ochtend om 10 uur aangebeld. Elke cel in mijn lijf begon zenuwachtig te worden. Van tevoren werden we gewaarschuwd door de makelaar dat deze dame soms te ‘enthousiast’ kon worden en dat zij ons heel veel advies zou geven. Ik ken mezelf en voelde de weerstand wakker worden. Een ding waar ik niet van houd is dat ik van de ander dingen moet. Om dit huis toch met een mooie prijs te kunnen verkopen zei ik tegen Marco: “Ga jij maar haar handelen. Als je merkt dat ik ongeduldig word, loop jij met haar mee. Dan wacht ik beneden in de woonkamer.” Wat een heerlijke combinatie! Marco is altijd zo zen en heeft zo’n houding: doe maar rustig aan. Perfect voor iemand zoals ik. Hij remt mij en ik geef hem een schop onder de kont. Zo werken we samen.

Marco deed de deur open en begroette haar met zijn warme stem en glimlach. Ik zat nog steeds op mijn donderblauwe barstoel deftig te typen op mijn toetsenbord, totdat de laatste zin af was. Toen stond ik op en liep naar de deur. ‘Goedemorgen.’ Als ik me goed herinnerde, was dit de enige wat ik had gezegd tegen onze stylist. Precies zoals wij hadden verwacht, begon zij super ‘enthousiast’ advies te geven, zonder een slokje water of thee of koffie te hebben gedronken.

‘Deze blauwe kast kan beter naar rechts. De eettafel ook. De bank is helemaal gepropt in de hoek en moet ook naar rechts. Kunnen deze kasten weg?”

“De vriezer is heel praktisch, maar mooi is het niet. Kan het naar de schuur?”

“Ruim de keuken zo veel mogelijk op. Het liefst geen losse, persoonlijke spullen.”

“De kattenplaatjes op die kasten, kunnen ze ook weg?”

Binnen 3 minuten schoten deze zinnen als kogel uit haar mond direct in mijn hoofd. Bam! Bam! Bam! Ik was wel voorbereid, maar dit was ver boven mijn verwachting. Ik keek naar Marco. Hij had me meteen door. Ze liepen met z’n tweeën naar boven en ik bleef beneden om bij te komen. Marco pakte zijn IPhone 11 Pro en rende met haar naar boven. Zij was niet te remmen. Wow! Ik ben lang niet het ergst. Zij was niet te stoppen. Marco noteerde alles in zijn Pro. Het was een lange lijst geworden. Ik heb de lijst nooit gezien, omdat ik daar totaal geen zin had.

Na een kwartiertje stonden ze weer beneden. Marco bedankte haar en zij liep de deur uit.

“Poefff… wat een stylist!” zei ik.

“Schat, we hebben een hoop werk te doen.” zei Marco, niet om mij te plagen. Hij was bloedserieus.

Opeens begon mijn grote vriendin fantasie haar werk te doen. Zij zei: “Wat grappig! Dit lijkt precies op de voorbereidingen op het engagementonderzoek.”

“Wat bedoel je daar precies mee?” Deze vriendin van mij leeft heel erg in het hier en nu. Het nadeel is dat zij soms opmerkingen maakt zonder over de achtergrond te vertellen.

“Nou, de stylist wil hier een showroom van maken. Zij wil de beste kant aan de kopers laten zien, zodat dit huis een mooie prijs kan opleveren.” licht zij toe, “Voor het engagementonderzoek doen veel leidinggevenden precies hetzelfde. Ze maken lijstjes, organiseren gratis lunches met medewerkers en doen opeens hun best om hun medewerkers betrokken te houden. In plaats van showroom maken ze showcases, zodat ze kunnen laten zien: ‘Kijk hoe goed wij bezig zijn’, met de hoop dat ze straks hoge scores (= een hoge verkoopprijs van je huis) kunnen krijgen.”

Hier slaat ze echt de spijker op zijn kop. Alleen is er een groot verschil tussen deze twee voorbereidingen. De verkoop van mijn huis met een zo hoge mogelijk prijs is een korte termijn doel. We willen zo snel mogelijk en zo hoog mogelijk scoren. Als ik eerlijk ben, voelt het voor mij niet helemaal OK om het huis zo netjes te maken alsof niemand daar woont. De meubels neem ik toch mee. Ze kopen straks een leeg huis. Wat maakt dan uit? Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat het handig is om zo te doen. Aangezien de huisverkoop niet mijn vak en expertise is, laat ik het aan mijn makelaar.

Als de huisverkoop gericht is op een korte termijn doel is, richt het engagementonderzoek zich op een lange termijn doel: het gaat om jouw medewerkers, om mensen. Om ze te binden en boeien, om ze betrokken en gemotiveerd te houden. Dus werken trucjes, zoals even vóór het onderzoek opeens mooie initiatieven nemen, niet. Het gaat om dat je in de dagelijkse business ook aandacht besteedt aan je mensen, dat je continu in gesprek blijft, dat je luistert en vraagt wat ze het liefst willen, wanneer ze aanstaan en wat ze het meest frustreert. Zet je masker als leidinggevende af. Laat de echte jij zien!

Trucjes werken voor de korte termijn misschien wel, maar zijn geen goed idee als je je medewerkers betrokken wilt houden. Er zijn zo veel tips die ik je kan geven om dit beter te doen. Laten we maar met één kleine verandering beginnen. Ik daag je uit om elke dag 10 minuten met één medewerker te spreken. Je zet je telefoon weg. Blijf aanwezig in die 10 minuten. Ga goed luisteren en wees oprecht nieuwsgierig. Kijk wat dit met jou en jouw medewerkers doet.

Ik kan je garanderen. Als je dit volhoudt, hoef je nooit meer showcases te maken net vóór het engagementonderzoek. Je medewerkers worden jouw ambassadeurs. Maar… jij moet het wel doen! Deal?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis videoserie

De 9 geheimen die succesvolle HR professionals weten waardoor de voorkomen dat medewerkers niet betrokken zijn bij initiatieven voor werkgeluk

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly