‘We zoeken mensen die actiever zijn…’

In 2017 is Esmee begonnen met haar bedrijf. Als projectmanager zet zij zich in voor verschillende bedrijven. Het ging goed. Zij heeft altijd opdrachten gehad en maakt een mooie omzet.

Echter, ergens van binnen miste zij iets. Zij wilde meer.

Toen nam zij contact met mij op, omdat zij via via hoorde dat ik in één gesprek tot de kern kon komen: wat haar business saboteert.

‘Het gaat goed met mijn bedrijf, maar waarom ben ik niet blij? Ik mis iets, maar weet niet wat.’

Ah, er is een verlangen, hoorde en voelde ik.

I.v.m. corona ging het gesprek via Zoom. Zij zette zwarte koffie met wat suiker voor zichzelf en ik een latte amaretto voor mezelf. Voordat onze koffie op was, had ik door waarom zij niet blij kon zijn met wat zij had.

De klanten die zij op dat moment had, waren via via op haar pad gekomen. Via bureaus, of via collega projectmanagers. Zij hoefde niet actief op zoek te zijn naar klanten en kon makkelijk aan de slag. Dit was 1 van de redenen waarom zij niet blij was.

Zij kreeg wat er op haar bord werd gelegd, zowel klanten als opdrachten.

‘Ik heb weinig te kiezen en doe het gewoon, maar ik merk dat ik vaak onder mijn niveau werk en ik ben het ook niet altijd met de visie van mijn klanten eens. Dit kost me ontzettend veel energie.’

‘Wat zou je het liefst willen?’ vroeg ik.

‘Mijn eigen klanten hebben. En opdrachten die echt bij mij passen.’

‘Wie is jouw favoriete klant?’

‘Ik weet het niet, omdat ik elke keer klanten krijg, hoef ik niet op zoek te gaan naar mijn favoriete klant.’

‘Waarom ga je niet actief zoeken?’

‘Ik vind sales eng. Ik weet niet hoe.’

‘Wat vind je eng aan sales?’

Toen vertelde Esmee me een verhaal. Het was 5 jaar geleden.

Zij had de toenmalige baan opgezegd, omdat zij iets anders wilde. Een baan waarin zij meer contact met mensen kon hebben, meer verbinding.

Zij zag op LinkedIn een advertentie van een groot recruitmentbureau voorbijkomen. Het bureau was op zoek naar kandidaten voor de gloednieuwe recruitment academie. Nadat Esmee de advertentie 3 keer had gelezen, besloot zij te solliciteren.

2 dagen voor de open dag kreeg zij een uitnodiging. Wat was zij blij! Zij stapte vrolijk in haar Mini en reed naar Utrecht. Toen zij er was, zag zij meer dan 70 kandidaten. Alleen 10 van de 70 mochten meedoen aan de academie.

Na slechts 10 minuten merkte Esmee dat zij anders was dan sommige kandidaten. Ze waren luidruchtig, zaten op de eerste 3 rijen en konden zomaar kletsen met een onbekende. Zij was meer op zichzelf, observeerde haar omgeving en luisterde naar de mensen op het podium.

De opdrachten die zij moest uitvoeren gingen goed. Rondom 16:30 ging zij weer naar huis. 2 dagen later kreeg zij een telefoon van een van de managers.

‘Je hebt het assessment heel goed gedaan, en je hebt ook een mooi cv… ik moet jou toch teleurstellen. We zoeken mensen die actiever zijn, meer extravert. Sales is belangrijk in recruitment. We kiezen graag mensen die daar van natuur goed in zijn…’

Wat de manager nog meer zei wist Esmee niet meer. Wat zij wel heeft onthouden is: omdat zij introvert is, is zij niet goed in verkoop. Verkoop is voor extraverte mensen en is niet voor haar weggelegd. Deze overtuiging plus haar ervaring in haar jeugd houdt haar tegen om actief haar klanten te benaderen. En zelfs na te denken wie haar favoriete klant is, voor wie zij er wil zijn.

‘Ik ben daar echt slecht in.’ Een nogal sterke overtuiging.

Deze overtuiging remt haar verlangen, haar voldoening, haar geluk, maar het houdt haar wel veilig.

Als zij geen verkoopgesprek hoeft te voeren, kan zij ook nooit falen.

Haar overtuiging en angst voor het onbekende saboteert haar business om naar het volgende level te gaan.

‘Hoe kan ik ermee omgaan? Ik wil wel met mijn favoriete klanten werken van wie ik energie krijg.’

‘Heb je dit ooit geleerd? Omgaan met overtuiging en angst?’

‘Nee.’

‘Wil je het leren?’

‘Ja.’

Zo zijn we begonnen met een traject van 4 maanden. Niet alleen om de strategieën te leren om klanten aan te trekken en binnen te halen, maar ook om de diepere onderwerpen te behandelen: omgaan met overtuigingen, angst en onzekerheid. Als de coach deze onderwerpen oppakken in een business coaching programma, komen bepaalde patronen terug. Terugval is niet erg. Leren om ermee om te gaan is essentieel.

De sabotage zit niet in de strategie van Esmee, het zit in haar. Daar zijn we intensief mee bezig.

Herken je jezelf in Esmee of ken je iemand die op haar lijkt? Boek een (virtuele) koffieafspraak met mij https://buildyourhappiness.youcanbook.me

Voordat onze koffie op is, kan ik je vertellen wat jouw business saboteert.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis videoserie

De 9 geheimen die succesvolle HR professionals weten waardoor de voorkomen dat medewerkers niet betrokken zijn bij initiatieven voor werkgeluk

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly