Waar begin je mee als je aan de slag wilt met werkgeluk in jouw organisatie? Stap 2

Stap 2 van Empathie: korte en krachtige survey

Key words: keep it simpel, leg de why uit, houd het leuk

Wat ga je doen na zoveelste koffieafspraken?

Op de afdeling waar ik me inzette als interim Chief Happiness Officer waren er in totaal ruim 800 collega’s. De koffie was lekker, maar het was totaal niet realistisch om met iedereen koffie te drinken, anders was ik er een heel jaar mee bezig geweest. Eind januari 2019 heb ik een korte en krachtige “Happy People” Survey gemaakt met slechts 3 vragen en naar iedereen per mail gestuurd.

Tot nu toe heb ik ontdekt dat mailen toch de beste manier is om iedereen te bereiken. Ik hoor je zeggen: “Maar we krijgen elke dag al zo veel e-mails, gaat iedereen zo’n mail van “Happy People” lezen?” Mijn ervaring is: als je mail niet gelezen wordt, ligt het aan de mail en niet aan de lezer. Als je je mail wilt laten opvallen, kun je het opvrolijken met levendige en leuke teksten. Niemand houdt van saaie e-mails. Schrijf de mail zoals je spreekt. Vermijd formele, zakelijke en grote woorden. Zo verklein je de afstand tussen de lezer en jou. Je wilt een gevoel geven alsof je tegen hem/haar aan het praten bent.

Het is van groot belang dat je in je mail vertelt waarom ze die survey in willen vullen, met andere woorden “what’s in it for them?”. Juist omdat iedereen het druk heeft, wil je een kant-en-klaar antwoord geven, zodat ze er niet meer over hoeven na te denken. Vertel dus waarom je deze survey stuurt, waarvoor en wat ze krijgen als ze meedoen. Om ze nog meer gemotiveerd te houden kun je ook vertellen wat je gaat doen met het resultaat en hoe ze dat gaan merken in de praktijk.

Ik hoor je zeggen: “Alleen 3 vragen? Er zijn zo veel vragen die ik kan stellen en wil weten. Hoe moet ik dit doen met 3 vragen?” Natuurlijk kun je veel vragen stellen. Echter, tegenwoordig krijgen we al zo veel surveys en vragenlijsten en worden er allemaal moe van. Als je andersom denkt, ga je sneller een survey invullen van 3 vragen of eentje met 65 vragen? Voilà.

Het gaat niet om hoeveel vragen je stelt, het gaat om welke vragen. Vraag naar de essentie. De dingen waarmee je de eerste stappen kan zetten en die je echt wilt weten. Maak dus geen survey met veel vragen en vermeld in de e-mail hoeveel tijd het ongeveer zal kosten om de survey in te vullen. Stel de vragen die je echt wil weten.

Nu wil je zeker weten welke 3 vragen ik in mijn “Happy People” Survey heb gesteld?

Dat vertel ik je niet.

Grapje.

Dit zijn de vragen:

1) Wat zijn je grootste motivaties op het werk? Kies je top 3.

(Ik heb 12 keuzes gegeven. Ze konden hun eigen top 3 kiezen. Als hun antwoord niet in de 12 keuzes zit, kunnen ze het ook doorgeven.)

2) Wat voor thema’s wil je heel graag terug zien in onze Happy People Kalender 2019? Het kunnen alle onderwerpen zijn die voor jou interessant zijn, zoals feedbacktraining, pitch, design thinking, vitaliteit, agile werken etc.. Ik ben benieuwd naar jouw top 3 onderwerpen! OK, top 2 is ook goed! 😉

3) Wat heb je op dit moment vooral nodig op het werk? Denk aan: geïnspireerde vergaderruimtes, meer connecties binnen de afdeling, plezier etc.. Denk er alsjeblieft niet te lang over na en vertrouw gewoon op je gevoel! Laat ons je grootste behoefte weten. 1 of 2 specifieke ideeën zijn van harte welkom, voorbeeld meer plezier – zomerbarbecue in juni.

Toen ik deze survey de deur uit stuurde, kreeg ik na 30 minuten meer dan 90 reacties terug! Ik dacht dat ik het verkeerd zag. Nee dus. Ze deden lekker mee. Ik liet de survey een week lopen. Na drie dagen stuurde ik een reminder naar diegene die het nog niet hadden ingevuld met de tone of voice van ‘hulp vragen’. Ik had hun input echt nodig om een goed programma te ontwerpen en te lanceren en vroeg dus hun hulp. Hoe meer input, hoe beter en makkelijker voor mijn werk.

Wat je ook kan doen is dat je tussen de eerste en de tweede mail een stukje over jezelf mailt naar je doelgroep. Zo creëer je een vertrouwensband. Ken jij het ‘know, like and trust’ principe? Mensen moeten jou eerst kennen, daarna gaan ze jou leuk vinden (of niet) en vervolgens gaan ze jou vertrouwen. Op deze manier worden ze langzamerhand jouw fan, jouw ambassadeur.

Ja kan een stukje over jezelf schrijven of nog beter, een video van jezelf maken. Daarin vertel je aan iedereen wie je bent, waarom je doet wat je doet, waarom jullie op het werk aan de slag met werkgeluk gaan, wat ze aan het thema werkgeluk en aan jouw werk hebben, wat je voor ze kan betekenen, enzovoort. Vergeet je call to action niet: mochten collega’s initiatieven of zin in een kopje koffie hebben, plan een afspraak met hen in! Zo maak je jezelf zichtbaar en je laat ook zien dat je open, enthousiast en oprecht geïnteresseerd bent!

Ninja tip voor ‘Houd het leuk’: om na de survey met je doelgroep doelgericht in gesprek te kunnen is het handig om hun naam en e-mailadres te hebben. De deelnemers kunnen dus zelf kiezen of ze hun naam en e-mail willen achterlaten. Het is niet verplicht. Als ze dat doen, maken ze een kans op een leuke verrassing, b.v. een doos van mini Tony’s Chocolonely.

Succes! 😉

PS: Stap 1 gemist? https://www.buildyourhappiness.nl/waar-begin-je-mee-als-je-aan-de-slag-wilt-met-werkgeluk-binnen-jouw-organisatie/

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis videoserie

De 9 geheimen die succesvolle HR professionals weten waardoor de voorkomen dat medewerkers niet betrokken zijn bij initiatieven voor werkgeluk

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly