Stop met het medewerkersengagementonderzoek 2: hoe krijg je je medewerkers mee voor het engagementonderzoek?

Het medewerkersengagementonderzoek werkt niet, zelfs als je het vaker dan 1 keer per jaar meet!

2 weken geleden heb ik verteld waarom het medewerkersengagementonderzoek niet werkt, zelfs als je het vaker dan 1 keer per jaar meet! Vandaag ga ik met jullie delen hoe jij als leidinggevende je medewerkers meekrijgt voor het onderzoek.

Hoe krijg je je medewerkers mee voor het engagementonderzoek of tevredenheidsonderzoek? Er zijn veel tips die ik kan geven. In deze blog focus ik me op 2 tips. Als je ze goed gaat toepassen, ben je al heel ver.

Tip 1 gaat om communicatie.

Uit het onderzoek van het Amerikaanse onderzoek- en adviesbureau Gallup blijkt: alles wat je als medewerkersengagement noemt heeft geen waarde, tenzij het aan bepaalde criteria voldoet.

Een van de criteria is dat de organisatie een goed gedefinieerde purpose en merk heeft, dus waarom de organisatie bestaat en hoe de organisatie bekend wil worden.

Iedereen in de organisatie moet begrijpen dat het medewerkersengagement een systeem is voor het realiseren van de eenheid van de purpose en het merk.

Jij als leidinggevende bent verantwoordelijk om het engagement concreet te vertalen in de dagelijkse business.

In de communicatie naar je medewerkers maak je duidelijk waarom het engagementonderzoek bestaat en waar het dient.

Persoonlijke verhalen werken supergoed. Omdat de purpose van vele organisaties groot en vaag kan zijn, vertel jij als leidinggevende hoe jij naar de purpose van jouw organisatie kijkt. Wat betekent de purpose voor jou persoonlijk? Zo stimuleer jij jouw medewerkers na te denken wat de purpose voor hen betekent en hoe ze het kunnen vertalen in hun dagelijks werk. Het engagementonderzoek is er voor verbeteringen, zodat je medewerkers hun werk steeds beter en prettiger kunnen doen.

Daarnaast kun je ook vertellen wat het engagementonderzoek voor jou en jouw werk betekent. Wat wil jij daarmee bereiken? Wat jij gaat doen met het resultaat van het onderzoek? Als zij meedoen aan het onderzoek, helpen ze jou ook.

Al met al, het gaat om dat je je kwetsbaar opstelt, je persoonlijke verhaal deelt met je medewerkers en hun hulp vraagt, zodat jij je doelen van het onderzoek kan bereiken.

Tip 2 gaat om continu bewegingen.

Blijf in gesprek met je medewerkers in plaats van opeens actief worden net vóór het onderzoek, met de hoop dat je medewerkers hoge scores gaan geven. Hoe doe je het? Door aanwezig te zijn. Het is niet zo zeer dat je fysiek aanwezig moet zijn. In de tijd van corona maakt dit nog lastiger. Het gaat om jouw energie. Dat je medewerkers zich ondersteund voelen zelfs als ze jou niet zien. Dat ze het gevoel hebben dat jij get their back. Dat jij er bent voor hen.

Stuur af en toe een persoonlijke e-mail om te vragen hoe het gaat met je medewerkers, maak een persoonlijke video, organiseer een virtuele lunch om bij te kletsen, en laat zien dat je je medewerkers mist nu iedereen thuis zit te werken (als het echt zo is). Het is belangrijk dat je je emoties en gevoelens durft te laten zien. Zo maak je oprechte verbindingen met je medewerkers. Als jij dit doet, stimuleer jij jouw medewerkers dit ook te doen. Je zal zien dat er mooie contacten en gesprekken ontstaan. Op deze manier houd je je medewerkers betrokken. De bonus daarvan is dat het bijna geen geld kost.

Vergeet niet deze vragen regelmatig te stellen: waar kunnen we nog beter doen? Wat hebben jullie nodig? Hoe kijken jullie naar het onderzoek?… En doe er iets aan. Het zijn gratis en de beste cadeautjes die je medewerkers aan jou geven.

Wil jij ook het engagement van je medewerkers verhogen, zodat er optimale teamsamenwerking, een gezond verloop en hoge betrokkenheid ontstaan binnen jouw organisatie? Stuur mij een berichtje. We beginnen met een kopje koffie.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis videoserie

De 9 geheimen die succesvolle HR professionals weten waardoor de voorkomen dat medewerkers niet betrokken zijn bij initiatieven voor werkgeluk

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly