How to love your people at work?

In mijn vorige blog schrijf ik “what workers across the globe need in order to thrive and exceptionally perform in their jobs is LOVE” en dat je dit consistent moet doen, want van één keer broccoli eten word je niet meteen gezond en is het ook lastig om gezond te blijven. Liefde, een totaal ongebruikelijk woord in de corporate wereld, wel een universeel onderwerp.

Binden met universele, soft onderwerpen

Toen ik vorig jaar bij ABN AMRO het werkgeluktraject implementeerde, organiseerde ik elke maand 1 of 2 talks om collega’s te inspireren, motiveren en verbinden. Vóór mij vonden de talks ook plaats. Qua inhoud was het meer gericht op het zakelijke, meer werkrelevant dus. De talks gingen al goed. Echter, hoe ik vorm heb gegeven aan de talks heeft iets heel belangrijks gebracht: oprechte verbinding. Met de woorden van mijn oud collega’s: “Als ik hulp nodig heb van mijn collega’s, wordt de drempel lager om naar ze toe te lopen, omdat we al kennis hebben gemaakt en een praatje gehad bij de talk. De samenwerking wordt makkelijker.”

Wat ik deed was simpel: naast werkrelevante thema’s voegde ik ook universele onderwerpen toe aan de talks, zoals authenticiteit, creativiteit, keuzes maken in moeilijke situaties, werkgeluk enzovoort. Bijna iedereen kan zich herkennen in de verhalen van de sprekers, want iedereen maakt weleens mee dat ze lastige keuzes moeten maken, dat ze wel of juist niet gelukkig zijn in hun werk en dat ze zichzelf blijven of juist verliezen.

Deze onderwerpen, net als liefde, zijn soft. Je kan ze wel meten als je echt wilt, maar het gaat meer om gevoelens en emoties, het gaat om menselijkheid. Ik kreeg vaak de vraag: “Hoe introduceer jij dit soort soft onderwerpen binnen een bank?” Mijn antwoord was: “Door te doen. Experimenteren. Spelen. Kijk hoe mensen erop reageren.” Ik had wel bepaalde ideeën, maar wist natuurlijk ook niet zeker of het zou aanslaan. Net als ik had verwacht, deze onderwerpen spreken mensen aan, ook in een bank, een typische harde, ‘blauwe’ wereld. Want in die wereld werken ook mensen.

Liefde is een van de 6 human needs

Met universele onderwerpen bind ik mensen en laat zien dat ze niet de enige zijn die met hun leven struggelen. Het is niet de meest traditionele manier binnen de corporate wereld, maar het werkt goed. Liefde is hetzelfde verhaal. Je bent liefdevol naar je partner, je kinderen en je ouders, waarom zou er op de werkvloer niet meer liefde kunnen zijn? Vanuit daar ontstaat meer oprechte verbinding. Sterker nog, liefde is een van zes human needs volgens Tony Robbins en het is “a strong feeling of closeness or union with someone or something”.

Als het een van de menselijke behoeften is, is het meer dan logisch als we er aandacht aan gaan besteden. Net als andere soft onderwerpen is er geen one size fit all voor het begrip liefde, omdat het voor iedereen anders is. Het is dus een kunst om dit te vertalen naar de praktijk. Een van de belangrijke dingen is dat je als leidinggevende continu met je omgeving in gesprek blijft, zodat je verbinding kan creëren én onderhouden met je mensen. Dit proces vraagt een hoge aanwezigheid, empathie, perspectieven, respect en echtheid. Precies hoe je omgaat met je gezin en familie. In deze blog besteed ik aandacht aan empathie en echtheid, anders wordt deze blog een heel boekwerk (die komt nog😉).

Je loopt voor als je coach bent of coachvaardigheden hebt

Voor mij is het telkens leuk om te zien dat ik mijn coachvaardigheden kan inzetten in mijn werk. De bovengenoemde componenten zijn cruciaal voor een professionele coach. Het is wat je hoort te doen als je een gesprek met een cliënt voert. Ben jij geen coach, dan heb ik toch goed nieuws voor jou: deze vaardigheden kun je trainen.

Empathie

Empathie betekent dat je je kan verplaatsen in de ervaringswereld van de ander, dus je kan in de schoenen van de ander staan, meevoelen wat hij voelt. Je begrijpt wat de ander zegt. Je kan feedback geven aan de ander op basis van zijn verhaal. Je kan luisteren en aanvoelen. Je zou misschien zeggen: luisteren? Wie kan het niet? Nou, luisteren is echt een kunst.

Luisteren

Om de ander echt te begrijpen is het super belangrijk dat je goed luistert. Hoe doe je het?

Stap 1 gaat om dat je jezelf leeg moet maken. Het kan op verschillende manieren, bijv. korte ademhalingsoefeningen, korte meditatie, een rondje wandelen, even naar buiten staren, zodat er ruimte ontstaat in je hoofd en dat je niet meer bezig bent met je eigen agenda. Dit zorgt voor een hoge aanwezigheid in het gesprek.

Daarna ga je luisteren wat de ander letterlijk zegt en hoe hij de dingen vertelt. Let op: komt de inhoud en de manier hoe hij vertelt overeen met elkaar? Bijvoorbeeld, als iemand een verdrietig verhaal vertelt, vertelt hij op een vrij luchtige manier. Registreer het even. Als je twijfelt, kun je door vragen te stellen je twijfel bespreekbaar maken. Je kan bijvoorbeeld zeggen: “Wat een verdrietig verhaal! Ik merk dat ik geraakt ben. Hoe zit jij hierin?” Op deze manier hoef jij geen aannames te maken en je krijgt de kans om te achterhalen hoe het met de ander gaat.

Als laatste stap ga je op zoek naar wat er niet gezegd wordt. Als dit nieuw voor je is kan dit best lastig zijn. Je kan het wel proberen op te vangen waarover de ander uitgebreid vertelt en wat niet het geval is. Als iemand veel zit te klagen over de bedrijfscultuur, kun je bijvoorbeeld vragen wat hij fijn van de cultuur vindt en of er voorbeelden zijn. Hoe meer je oefent, hoe sneller je erachter kan komen waar niet (veel) over gesproken worden.

Verschillende niveaus van luisteren

Wist je dat er verschillende niveaus van luisteren waren?

Niveau 1: je onderbreekt de ander.

Niveau 2: je wacht op de kans om je eigen verhaal te kunnen vertellen. Meestal heeft het niet veel te maken met wat de ander zei.

Niveau3: je geeft de ander advies.

Niveau 4: je laat door je gedrag zien dat je aan het luisteren bent, zoals in de ogen van de ander kijken, ja knikken.

Niveau 5: je luistert niet alleen naar wat er gezegd is, let ook op wat er niet gezegd wordt, de stilte, de intentie. Je bent aanwezig bij de ander om zijn bewustzijn te stimuleren.

Niveau 6: je luistert naar wat je lichaam en je hart je willen vertellen. Je vangt signalen en luistert met compassie.

Op welk(e) niveau(s) zit jij meestal als je in gesprek bent?

Als je goed kan luisteren, heb je de eerste stap al gezet in het creëren van een prettige en veilige omgeving. Als je jezelf kan blijven in plaats van dat je achter een titel of een rol verschuild, dan ben je weer een stapje verder. Het betekent dat je de echte zelf laat zien. Dat het goed en veilig is dat men zichzelf blijft en dat dit gedrag niet bestraft zou worden.

Echtheid

In een professionele omgeving, zoals op het werk, gebeurt het vaak dat mensen alleen deels van zichzelf laten zien. Vooral het gevoelige gedeelte, zoals emoties, laten ze liever thuis. Zodra ze bij de organisatie binnenlopen, verbergen ze zich achter een bepaalde titel.

Het is zonde, want je mist de kans om verbinding te maken met je collega’s, die je veel energie gaat opleveren. Als dit ook met jou gebeurt dat je je anders gedraagt dan wie je echt bent, dan is het tijd om je af te vragen: “Hoe komt het dat ik dit doe?” “Wat levert het me op?” “Wat gaat het kosten voor een lange termijn?” Deze vragen zullen kostbare inzichten geven. Neem even de tijd om ze te beantwoorden. Schrijf de antwoorden voor jezelf op.

Hetzelfde geldt het voor vragen zoals: “Hoe ga je meestal om met je eigen gevoelens en behoeften?” “Hoe goed ken je jezelf?” “Ben je tevreden met jezelf of denk je dat dingen altijd beter kunnen?”

Het zijn grote vragen die je waarschijnlijk niet in één keer zou kunnen beantwoorden. Het is helemaal niet erg als je er niet meteen antwoorden op hebt. Wat je kan doen is om 1 of 2 vragen te kiezen en daar een beginnetje van te maken.

Praat hierover met de mensen om je heen, bijvoorbeeld met je collega’s als het veilig genoeg voor je voelt. Stel de vragen ook aan hen. Wissel gedachten uit. Op deze manier zal je merken dat er open gesprekken gaan ontstaan, mits jijzelf open en eerlijk blijft. Je bouwt een vertrouwensband met de omgeving op, waarin mensen zichzelf kunnen en willen zijn.

Tot slot

Om liefde te geven aan de ander begin je met zelfliefde. Er zijn zeker ook vele andere manieren om van jouw mensen te houden. Dit is in mijn ogen de basis om liefdevol te kunnen zijn op het werk.

Hoe kijk jij naar liefde op het werk? Ik ben benieuwd.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis videoserie

De 9 geheimen die succesvolle HR professionals weten waardoor de voorkomen dat medewerkers niet betrokken zijn bij initiatieven voor werkgeluk

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly