Eén keer per jaar engagementonderzoek = Eén keer broccoli eten met het verlangen om gezond te blijven

Het is bijna september. Het betekent dat het engagement of de tevredenheid van medewerkers wordt gemeten. Het is een spannende periode en veroorzaakt veel stress. Gaandeweg naar zo’n onderzoek worden er verschillende voorbereidingen gedaan. Tja, als je eerder hebt geïnvesteerd in het engagement, dan is het nu hét moment voor het ROI, Return On Investment. Hoe werkt het eigenlijk? Hoeveel en wat voor return krijg je als leidinggevende?

Een keer per jaar, net als belastingaangifte

Ook al zijn er tegenwoordig bedrijven die het engagement van hun medewerkers vaker meten dan een keer per jaar. Echter, er zijn nog steeds genoeg bedrijven die het een keer per jaar meten. Hét moment van de waarheid. Een oud collega van mij bedacht een mooie metafoor: ‘het is een moetje, net als dat je elk jaar de belastingaangifte moet doen. Gelukkig gebeurt het alleen maar een keer per jaar’.

Een moetje. We moeten al zo veel van onszelf, moet dit echt? Het is natuurlijk niet verkeerd om het engagement van je medewerkers te meten. Je wilt weten waar ze staat en hoe het met ze gaat. Ik, net als vele andere onderzoekers, vraag me af in hoeverre het werkt als je het maar één keer per jaar meet.

Wat ik zie gebeuren is dat het afdelingshoofd ergens voor de zomer het belang van zo’n onderzoek begint te benadrukken binnen zijn MT. Hij geeft opdrachten aan zijn team dat ze, precies zoals hij, het belang van het onderzoek moeten gaan benadrukken in hun teams.

Vervolgens worden er her en der ‘campagnes’ geregeld. Daarmee worden medewerkers herinnerd hoe goed hun werkgever in het afgelopen jaar voor hen heeft gezorgd, met een verborgen boodschap: vul straks alsjeblieft het onderzoek in én geef hoge scores. Want ja, hoeveel mensen het onderzoek überhaupt gaan invullen zegt ook veel over het engagement. Om het gezichtsverlies in november te voorkomen kun je maar beter nu beginnen met de ‘propaganda’.

De ‘tentamenperiode’ op school

De voorbereiding op het engagementonderzoek doet me denken aan de tentamenperiode aan de universiteit.

Er zijn altijd studenten die bij wijze van spreken 3 nachten vóór de tentamens keihard gaan leren. Daarna gaan ze de tentamens maken met alles wat ze in 3 dagen en nachten hebben geleerd. Straks zijn ze geslaagd en hoogstwaarschijnlijk krijgen ze ook prima cijfers. De dag na de tentamens vergeten ze weer alles wat ze in die 3 dagen hebben gedaan. Het is hard werken, levert veel stress op en voelt doodvermoeid. Precies de gevoelens die zo’n engagementonderzoek oproept. Elk jaar!

Het proces lijkt ook op elkaar. In plaats van 3 dagen begint de voorbereiding 2 maanden van tevoren. De businessmanager van het afdelingshoofd maakt een lijst. Op de lijst worden de items van het engagementonderzoek geïnventariseerd. Achter elk item staat wat er is gedaan, zoals een zomer BBQ, een nieuwjaarsfeest of een gratis lunch. De lijst wordt besproken en gedeeld in MT meetings. De managers nemen de lijst mee naar hun teams en daar wordt er ook aandacht aan besteed. Niemand wil een lage score krijgen voor zijn eigen teams. Dit heilige ritueel duurt minstens 2 maanden.

Het engagement vanuit het hart

Persoonlijk vind ik geweldig dat er verschillende activiteiten worden georganiseerd, zoals BBQ, nieuwjaarsfeest of gratis lunches. Echter, als het engagement alleen hierom gaat, dan zijn we verkeerd bezig.

Vergelijk dit met een rijk gezin waarin de ouders nooit tijd hebben voor de kinderen, omdat ze de hele tijd bezig zijn met het verdienen van geld. Af en toe geven de ouders geld aan hun kinderen als compensatie met de boodschap: “Ik heb geen tijd voor jou, kijk, hier is geld, koop iets wat je leuk vindt.” Zullen de kinderen echt gelukkig zijn zonder de aandacht en aanwezigheid van hun ouders? Het antwoord kun je snel geven: NEE!

Of de medewerkers betrokken zijn bij jouw organisatie gebeurt niet in hun hoofd, het gebeurt in hun hart. Het is een gevoel. Het gevoel dat ze een deel zijn van een geheel, dat ze 100% willen gaan voor wat ze doen, dat ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, dat ze een betekenisvolle baan hebben…  

Sterker nog, uit het onderzoek van Mark C. Crowley, auteur van het boek Leading from the Heart, blijkt dat “what workers across the globe need in order to thrive and exceptionally perform in their jobs is love”. Hij noemt het “emotional currency”, wat “truly inspires worker engagement in the 21st century”.

Liefde, een totaal ongebruikelijk woord in de corporate wereld. In feite is het minder ingewikkeld dan we in eerste instantie dachten. Ik vergelijk het met de thuissituatie. Veel bedrijven roepen dat ze samen een grote familie vormen, in de praktijk is het alleen niet zo. Om echt een familie te creëren is de verbinding en liefde van groot belang. Je hoeft je alleen voor te stellen dat je afdeling of bedrijf een grote familie is en je af te vragen hoe je behandeld wilt worden en hoe je met de ander binnen jouw familie omgaat.

Back to the basic. Hoe je omgaat met je familie of gezin is hoe je omgaat met je medewerkers en collega’s. Met liefde, zorg en oprechte verbinding. Vanuit je hart in plaats van je ratio.

Een keer brocolli eten is niet genoeg om gezond te blijven

Barbara Fredrickson, professor psychologie van University of North Carolina, heeft een leuke metafoor zodat we kunnen begrijpen hoe medewerkersengagement werkt. Geen enkele emotie is long-lasting en mensen moeten positieve emoties regelmatig ervaren, zodat hun engagement hoog blijft. Zij zegt: “As eating one stalk of broccoli isn’t enough to make us healthy, we need a steady diet of these momentary connections to have an impact. And given that people spend more time at work than anywhere else, their ability to thrive is really dependent on them having these moments on the job.”

Zij bevestigt met haar onderzoek dat het medewerkersengagement hoog wordt en blijft dankzij het gevoel van geliefd te zijn. Als mensen het gevoel krijgen dat ze gezien, gehoord en gewaardeerd zijn, dat ze kunnen groeien en dat er aandacht voor hen is, zullen ze hun best doen voor hun werk. Dit soort gevoelens stimuleren betrokkenheid en loyaliteit, net als in alle andere relaties. Dit is hoe positieve emoties werken.

Het advies dat zij geeft aan leidinggevenden die ervan dromen om een buitengewoon betrokken en productief team op te bouwen is: “Love your people”. Doe het regelmatig in plaats van een keer per jaar. Hoe doe je dat? Ik legt het uit in mijn volgende blog.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis videoserie

De 9 geheimen die succesvolle HR professionals weten waardoor de voorkomen dat medewerkers niet betrokken zijn bij initiatieven voor werkgeluk

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly