Waar begin je mee als je aan de slag wil met werkgeluk binnen jouw organisatie? Episode 1: koffieafspraken

Als WIE (Werkgeluk Implementatie Expert, haha, de hele mond vol) krijg ik deze vraag heel vaak. Werkgeluk is zo’n groot en breed begrip. Als ik aan de slag wil met werkgeluk binnen onze organisatie, waar zou ik mee moeten beginnen?

Omdat ik deze vraag zo vaak krijg, heb ik besloten om er een serie blog van te maken, zodat ik jullie in een keer kan helpen. Daarnaast heb ik ook een checklist gemaakt, zodat je houvast krijgt als je aan de slag wil met werkgeluk. De checklist kun je downloaden bij de laatste episode van deze blogserie. Houd dus mijn social media in de gaten.

Ik geef toe dat werkgeluk inderdaad een breed en groot begrip is. In de ogen van ‘blauwe’ mensen is het ook nog eens vaag en zweverig. Aan de zweverigheid wil ik nu niet zo veel aandacht aan besteden. Een groot aantal wetenschappelijk onderzoek vertelt al wat werkgeluk kan opleveren, zoals lager verzuim en verloop, hogere productiviteit, hogere betrokkenheid enzovoort.

In de afgelopen 2 jaar zie ik het woord ‘werkgeluk’ steeds vaker voorkomen in organisaties en ook in de media. Er is ook veel over geschreven: wat is werkgeluk? Wat zijn de belangrijkste factoren in het persoonlijke werkgeluk? Welke initiatieven zijn er (best practices)? Maar echt een duidelijke en concrete aanpak: hoe je werkgeluk binnen jouw organisatie invullingen kan geven en hoe je het kan vertalen naar de praktijk, bestaat er weinig materiaal over.

Afgelopen jaar heb ik mezelf ingezet als interim Chief Happiness Officer (CHO) binnen een grote, innovatieve afdeling van ABN AMRO, waar ruim 800 mensen werken. Daar heb ik gewerkt met een heldere aanpak die tot prachtige resultaten leidt (74% van de medewerkers voelt zich gelukkiger dankzij het werkgelukprogramma dat ik neer hebt gezet en de waardering is 8,02 van 10). Deze methode heb ik op basis van design thinking en agile werken ontworpen en heet Stap4Geluk.

In totaal zijn er 4 stappen: get ready, plannen en experimenteren, evalueren en reflecteren, borgen. Menselijke factoren, acties, meten en herhalen zijn de 4 key elementen in mijn aanpak. De eerste stap ‘Get ready’ vertelt je precies waar je mee moet beginnen als je aan de slag wilt met werkgeluk binnen jouw organisatie.

Ga koffieafspraken inplannen met je medewerkers (of je doelgroep van je werkgelukprogramma). Je hoort en leest het goed. Koffieafspraken. Thee kan natuurlijk ook :). Elke keer als ik vertel dat koffieafspraak een belangrijk deel is van mijn werk, zie ik mensen met grote verbazing naar mij kijken en vragen: echt waar? Ja, het is waar. Goede koffie helpt nog beter (grapje).

Het gaat niet om wat voor koffie we drinken en waar we afspreken, en het gaat om waar we het over hebben in de koffieafspraak, wat voor vragen ik stel en hoe ik zit in zo’n gesprek. Als ik een goede koffieafspraak heb gehad, krijg ik concrete input voor mijn werk als CHO, en ook een enthousiaste ambassadeur voor mijn werkgelukprogramma.

Wat ik doe is dat ik mezelf blijf in het gesprek. Ik vertel wie ik ben als persoon en met veel enthousiasme vertel ik wat ik doe en waarom ik zo fanatiek ben over werkgeluk. Ik laat de volledige ik zien in plaats van mezelf verschuiven achter de titel ‘collega’ of ‘CHO’. Ik laat ook merken hoe enthousiast en bevlogen ik ben. Deze houding werkt aanstekelijk. Dat wil zeggen, je collega kan enthousiast worden van jou. Daarnaast vertel ik ook wat mijn uitdagingen zijn op dit moment. Dus stel ik me kwetsbaar op.

Daarna ga ik vragen stellen aan de collega, met oprechte interesse. De oprechtheid is zeer belangrijk. Dat wil zeggen dat je super aanwezig moet zijn in het gesprek. Geen afleiding van je telefoon, van je e-mail en van alle andere dingen die je kunnen afleiden. Je probeert achter te komen wie tegenover je zit, wie de persoon is achter de titel ‘collega’, wat hem/haar motiveert in het werk, wat werkgeluk voor hem/haar betekent, en of hij/zij nog leuke ideeën heeft om meer werkgeluk te creëren op de werkvloer.

In dit proces zou je heel goed moeten luisteren en doorvragen. En geen aannames maken. Het betekent dat als je iets niet helemaal begrijpt, je er vragen over stelt, in plaats van je eigen invullingen geeft.

Soms is er zijn en luisteren al meer dan genoeg. Ooit zei een collega tegen mij wat ik nooit zal vergeten: ‘Het is al heel erg goed dat ernaar geluisterd is.’ Zo simpel kan het zijn. Je belangstelling, je empathie en je echtheid, samen bij elkaar maakt dit een goed gesprek. Na het gesprek krijg jij concrete ideeën van wat werkgeluk inhoudt voor deze collega. Wegens jouw enthousiasme wordt hij/zij ook enthousiast. Vergeet niet te zeggen: als jij ideeën hebt, laat me weten. Wie weet kunnen we ze samen realiseren.

Dit is stap 1 van ‘Get ready’. Volgende week ga ik je vertellen hoe je een empathisch gesprek kan voeren, dat je collega na het gesprek jouw ambassadeur kan worden. Tot dan!  

Wil je dagelijks No-Nonsense werkgeluktips ontvangen? Meld je hier aan: https://www.e-act.nl/ah/site?a=3255&p=302293 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis videoserie

De 9 geheimen die succesvolle HR professionals weten waardoor de voorkomen dat medewerkers niet betrokken zijn bij initiatieven voor werkgeluk

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly