3 tips voor minder ‘moeten’ en meer ‘willen’

Afgelopen week heb ik in totaal 11 coachgesprekken gehad met 11 coachees. Wat mij heel erg is opgevallen is dat 9 van de 10 mensen heel vaak in hun hoofd zitten, veel ‘moeten’, de strengheid voor zichzelf herken ik. Niet eens heel lang geleden was ik ook een van de velen, de hele dag in mijn hoofd zitten, alles perfect willen doen, goed is nooit goed genoeg, lief en aardig voor iedereen behalve voor mezelf, en een van mijn ‘favoriete’ woorden was ‘moeten’.

Ik was moe, omdat ik me schuldig voelde als ik niet elk seconde ging benutten. Dus ging ik als een kip zonder kop alles ondernemen. Ik wilde alleen maar bezig zijn, anders was ik niet nuttig, niet goed bezig, en het betekende dat ik niet goed genoeg was. Niemand wilde dat gevoel krijgen: ik ben niet goed genoeg.

Op een gegeven moment werd ik moe van mezelf. Ik kon niet genieten, was nooit tevreden, was niet trots op wat ik had bereikt, mijn hoofd draaide 24/7 door, en ik vond mezelf stom, omdat ik me simpelweg niet eens kon ontspannen. Er waren zo veel moetjes, en ik kon het einde niet zien. In het kort, ik vond mezelf niet leuk, het leven niet leuk en ik was wanhopig.

Doordat ik zo in elkaar zat, kreeg ik veel stress, en daardoor ook veel fysieke klachten, zoals hoofdpijn, rugpijn, schouderpijn. Mijn lichaam schreeuwde naar hulp, en ik negeerde haar alleen maar. Als ik nu terugkijk, voelt het best pijnlijk. Ik vraag me af: waarom heb ik mezelf dit aangedaan?

Voor de buitenwereld had ik een goed leven, vanbinnen vroeg ik me af: is dit het? Is dit het leven dat ik echt wil? Gaat het de rest van mijn leven zo blijven? Nee! Dat wilde ik niet. Dit antwoord gaf ik zonder enige twijfel.

Ik wist zo goed waar mijn uitdagingen lagen, alleen wist niet ik hoe ik ermee moest omgaan. Dit was ook een van de meest voorkomende opmerkingen in die 11 gesprekken. Elke keer trok ik de conclusie: ‘Als ik je zo hoor praten, weet je eigenlijk heel goed wat je probleem is, maar je weet alleen nog niet hoe je daarmee kan omgaan, klopt dat?’ ‘Ja, dat klopt.’ Telkens hetzelfde antwoord.

Ik heb een patroon ontdekt na zoveelste gesprekken: er is een significant verschil tussen de mensen die hier wel stappen in zetten en de mensen die blijven staan en worstelen. De eerste groep is al bereid om hun shit op te pakken en op tijd hulp in te schakelen, en de tweede groep nog niet. Ze zijn nog niet bereid om er daadwerkelijk aan te werken, om te investeren, simpelweg er is nog niet genoeg commitment. De pijn is er, ze doen precies hetzelfde zoals ik deed, zichzelf en de gezondheid niet serieus nemen. Als coach kan ik ze niet forceren om dit proces in te gaan, het heeft geen zin. Je moet wel willen, ja moeten in dit geval.

Als mensen zijn we heel vaak vooral bezig met de dingen die we niet willen meemaken, zoals angsten, onzekerheden, teleurstellingen, afwijzingen en pijn. En daardoor vergeten we ons te focussen op wat we wel willen. Aan de andere kant, als je al bijna het hele leven bezig bent met wat je allemaal moet, hoe kun je weten wat je eigenlijk zou willen? Je hebt geen idee wat jouw waarden zijn en wat je is opgelegd door je ouders en omgeving.

Toen ik dit 2 jaar geleden eenmaal doorhad dankzij ACT (Acceptance & Commitment Therapy), was het echt een eyeopener en ook een alarm voor mij. Toen begon ik me af te vragen: wat wil ik eigenlijk met mijn leven?

Langzamerhand realiseerde ik me dat ik al zo lang een leven leidde volgens wat mijn ouders (vooral mijn vader) verwachtten, wat al mijn Chinese vrienden en vriendinnen verwachtten, wat de Chinese cultuur wilde, wat mijn interimcollega’s deden, maar wat wilde ik nou? Ik had geen idee. Nu wel, gelukkig. Het begint van ‘moeten’ naar ‘willen’. Ik geef je 3 tips, zodat je geïnspireerd bent, en ik jou aan het denken kan zetten, en dat jij gaat nadenken wat je allemaal moet en of het werkt, als het niet werkt, wat dan?

Tip 1. Van moeten naar mogen en naar willen

Je kunt pas weten wat je wilt, als je eerst weet dat je dingen mag. In principe moet je niets. Mijn vriend zegt vaak: ‘Alleen ’s ochtends moet je.’ Je moet dus niets. De taal doet veel met ons. Wat je kan doen is elke keer als je ‘moeten’ gaat gebruiken, vervang het woord door ‘mogen’. Als je dingen van jezelf mag, dan is de vraag: wat zou je willen?

Moeten is in zekere zin een makkelijke weg. Je geeft je over aan de regels en eisen van jezelf en van je omgeving. Het voordeel is dat je niet in discussie hoeft te gaan over wat je daadwerkelijk zou willen doen met je leven en dat je geen onzekere of pijnlijke veranderingen hoeft mee te maken. Het blijft allemaal lekker veilig. Allemaal voordelen voor jou. Op korte termijn kan het behoorlijk ingrijpend zijn als je voor ‘mogen’ of ‘willen’ gaat kiezen. Dus is deze weg niet vanzelfsprekend voor iedereen, het is alleen voor mensen die bereid zijn om te veranderen en om voor zichzelf te kiezen, zelfs als angst, onzekerheid en pijn er is.

Tip 2: De klok liegt nooit

Dit is een klassieke oefening binnen ACT. En heel erg confronterend toen ik het voor het eerst deed. Gemiddeld worden we zo’n 80 jaar oud. Stel je voor dat dit ook voor jou geldt. Hoeveel jaren heb je nog om te gaan. Voor mij: 80-33=47. En als ik tot mijn 70ste werk, dan heb ik 70-33=37. Dat wil zeggen dat ik nog 37 zomers heb om het leven te leiden zoals ik wil. Als ik het zo formuleer, voelt het dat het best snel kan gaan, toch? Als je in de wachtkamer van je hoofd blijft zitten, zal je ideale leven uiteindelijk opgeslokt worden door de tijd. Wat je zou kunnen doen is een brief ophangen aan de muur met daarop hoeveel jaren je waarschijnlijk nog zal leven. Schrijf de jaren vet op, zodat het getalletje je opvalt. Vermijd de tijd niet langer en stap in de realiteit.

Tip 3: Je hoeft niet alles zelf/alleen te doen

Deze tip is speciaal voor mensen die heel goed weten waar ze mee zitten en bereid zijn om eraan te werken. Wacht niet langer en stop maar met ‘ik wil eerst zelf proberen’ ‘ik doe het zelf’. Vanuit mijn ervaring durf ik te zeggen dat het zonde van jouw tijd is. Ik geloof in je capaciteit, alleen kan het sneller en makkelijker als je met professionals werkt. Zonder al die coaches van mij was ik echter niet zo snel gegroeid. Ik ben dankbaar voor hen en hun werk en ook dankbaar voor mezelf, omdat ik degene ben die het besluit heb genomen om eraan te werken, op een slimme en efficiënte manier. Ik neem mijn leven en alle pijn die erbij hoort serieus.

Ben jij klaar om van ‘moeten’ naar ‘willen’ en een leven te gaan leiden zoals jij wilt? Ben je bereid om er echt aan te werken? Deze maand deel ik gratis gesprekken uit. Als je antwoorden ‘ja’ zijn, dan ben je van harte welkom om een gesprek te boeken: https://buildyourhappiness.youcanbook.me 

Het hele gesprek duurt een uur. Dit zijn de spelregels:

1. Jij hebt een concrete vraag of uitdaging waar je tegenaan loopt op dit moment en bent bereid om eraan te werken (dus niet: ik voer dit gesprek omdat dit gratis is). Het gesprek is gratis, maar niet vrijblijvend. Als je niet bereid bent om stappen te zetten, dan is dit gesprek niets voor jou. Boek het niet.

2. Je wilt de volgende stap zetten, maar het lukt je nog niet helemaal.

3. Je wilt na het gesprek een concreet plan hebben waarmee je aan de slag kan met dat ding waar je tegenaan loopt.

4. Je geeft feedforward aan mij: wat deed ik goed en waar ik nog beter kan doen.

5. We spreken een datum af voor over 3 weken om te checken of het plan heeft gewerkt.

6. Het gesprek wordt opgenomen en na het gesprek wordt de opname naar jou gestuurd, zodat je hem terug kan kijken.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis videoserie

De 9 geheimen die succesvolle HR professionals weten waardoor de voorkomen dat medewerkers niet betrokken zijn bij initiatieven voor werkgeluk

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly